مصرف ماست ممکن است خطر ابتلا به بیماری قلبی عروقی را کاهش دهد

15 فوریه 2018- یک مطالعه ی جدید که در مجله ی آمریکایی Hypertension منتشر شده است، نشان می دهد که مصرف مقادیر زیادتری ماست با کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی عروقی در میان مردان و زنان مبتلا به فشار خون بالا، ارتباط دارد.
فشار خون بالا یک عامل خطر اصلی برای بیماری قلبی عروقی است. تحقیقات بالینی پیشین اثرات مثبت مصرف لبنیات را بر سلامت قلب و عروق اثبات کرده اند.ماست به طور مستقل ممکن است با کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی ارتباط داشته باشد.
فشار خون بالا حدود یک میلیارد نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار داده است، و همچنین ممکن است یکی از دلایل اصلی مشکلات سلامت قلبی و عروقی باشد. مصرف لبنیات بیشتر اثرات مفیدی بر سایر بیماریهای مرتبط با بیماری های قلبی عروقی مانند فشار خون بالا، دیابت نوع 2 و مقاومت به انسولین بر جا می گذارد.
برای آنالیز کنونی، از داده های بیش از 55،000 زن (30 تا 55سال) با فشار خون بالا از مطالعه سلامت پرستاران و 18،000 مرد (40 تا 75 سال) که در مطالعه ی پیگیری متخصصان سلامت شرکت کرده بودند، استفاده شد. در مطالعه ی سلامت پرستاران، از شرکت کنندگان در سال 1980 خواسته شد که یک پرسشنامه ی 61 ماده ای که برای آنها ایمیل شده بود را تکمیل کنند، تا گزارشی از مصرف معمول غذایی آنها در سال گذشته، گردآوری شود.پس از آن، شرکت کنندگان وقایعی که در این فاصله ی زمانی توسط پزشک تشخیص داده شده بود شامل انفارکتوس میوکارد، سکته ی مغزی و ریواسکولاریزیشن، را گزارش کردند. با درخواست محققان برای دسترسی به مدارک پزشکی برای تأیید همه گزارشات در مورد تشخیص وقایع جدید، موافقت گردید.

آنالیز اطلاعات گردآوری شده، نشان داد که مصرف مقادیر بیش تری ماست با کاهش 30 درصدی خطر انفارکتوس میوکارد در زنان شرکت کننده در مطالعه ی سلامت پرستاران و کاهش 19 درصدی این خطر در متخصصان بهداشتی شرکت کننده در مطالعه ی پیگیری، ارتباط دارد.
کل موارد بیماری های قلبی عروقی (سکته قلبی، سکته مغزی و ریواسکولاریزیشن) گزارش شده در مطالعه ی سلامت پرستاران و مطالعه ی پیگیری متخصصان سلامت به ترتیب 3300 و 2148 مورد بود.مصرف زیادتر ماست با کاهش 16 درصدی نیاز به ریواسکولاریزیشن در زنان ارتباط داشت.

خطر بیماری عروق کرونر قلب یا سکته ی مغزی در دوره ی پیگیری در هر دو گروه، برای شرکت کنندگانی که بیش از دو وعده ی سروینگ در هفته ماست مصرف می کردند تقریبا 20 درصد کمتر بود.هنگامی که ریواسکولاریزیشن به متغیرهای نتیجه ی کلی بیماری قلب و عروق افزوده شد، برآورد خطر برای مردان و زنان کاهش یافت، اما همچنان قابل توجه بود.
نتایج این تحقیق نشان داد که مصرف مقادیر بیشتری ماست در ترکیب با یک رژیم غذایی سالم قلبی با کاهش بیشتر خطر بیماری قلبی عروقی در میان مردان و زنان مبتلا به هایپرتنشن( فشار خون بالا) مرتبط است.
یکی از نویسندگان این مقاله، Justin Buendia گفت: ما فرض کردیم که در دراز مدت مصرف ماست ممکن است خطر مشکلات قلبی و عروقی را کاهش دهد زیرا برخی از مطالعات کوچک قبلی اثرات مفید محصولات لبنی تخمیر شده را نشان داده بودند، در اینجا، ما اطلاعات یک گروه بسیار بزرگ از مردان و زنان مبتلا به پرفشاری خون را در اختیار داشتیم، که به مدت 30 سال پیگیری شدند. نتایج ما شواهد جدید مهمی در مورد فواید قلبی عروقی مصرف ماست به تنهایی یا به عنوان بخشی سازگار از یک رژیم غذایی غنی از فیبر شامل مقادیر زیادی میوه، سبزیجات و غلات کامل ارائه داد.

منبع و سایت خبر:

American Journal of Hypertension, 2018; DOI: 10.1093/ajh/hpx220

www.sciencedaily.com/releases/2018/02/180215141722.htm